بلاگ نقاشی ساختمانییدکوراسیون دکوروز

استفاده از ترکیب انواع رنگ ها در طراحی دکوراسیون منزل و تزیین خانه

چگونه از ترکیب رنگ های مختلف برای تزیین منزل استفاده کنیم؟

شما می‌توانید خانه‌تان را به‌سلیقه خودتان و به شكلی كاملا متفاوت با خانه‌های دیگر رنگ‌آمیزی و نقاشی كنید تا حس متفاوت بودن داشته باشید. از تجربه‌كردن آن نترسید.

از بین رنگ‌های یك جعبه مداد رنگی كدام را بیشتر دوست دارید؟ نخستین رنگی كه برای لباس‌های‌تان انتخاب می‌كنید چیست؟ چقدر در خانه خود به رنگ‌‌ها اهمیت می‌دهید؟

بعضی‌‌ها از كودكی با یك رنگ خاص پیوند خورده‌اند و برای خرید هر وسیله‌ای به‌دنبال همان رنگ هستند.در اطراف‌مان دیده‌ایم افرادی را كه طیف‌های مختلف رنگ صورتی را در لباس، كفش، كیف، تلفن همراه و… به كار می‌برند.

علاقه به یك رنگ دلیل به كار بردن آن به تنهایی یا استفاده بیش از حد آن نیست. هر چقدر هم یك رنگ شما را به وجد بیاورد، دیدن آن به كرات و بدون تركیب شدن با رنگ‌های دیگر شما را خسته خواهد كرد. بهتر است برای تكراری نشدن رنگ دلخواهتان و رسیدن به نتیجه ایده‌آل، از تركیب چند رنگ هارمونیك و هماهنگ استفاده كنید. یادتان باشد برای ایجاد تغییر در دكوراسیون خانه لزوما احتیاجی ندارید كه راه‌های پرهزینه و زمان بر را انتخاب كنید، درحالی‌ كه می‌توانید با یك تغییر كوچك فضایی نو و متفاوت خلق كنید. درنظر گرفتن رنگ‌های جدید برای فضا، بهترین راه تغییر دكور با صرف مبلغ ناچیزی است. بهتر است انتخاب این رنگ‌ها متناسب با روحیه و شرایطی كه در آن هستید صورت بگیرد.

برای مثال اگر منزل‌تان كوچك است سعی كنید از رنگ‌های روشن استفاده كنید تا فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به‌نظر بیاید. حتی اگر درصدد تغییر دكوراسیون كلی خانه نیز هستید، نخستین قدم را در جهت تعیین رنگ‌های مذكور بردارید، مطمئنا انتخاب وسایل و مبلمان با دانستن قطعی رنگ‌های مورد نظر بسیار ساده‌تر و نتیجه كار دلچسب‌تر خواهد بود. كمی خلاقیت داشته باشید! شاید برخی رنگ‌‌ها را به تنهایی دوست نداشته باشید ولی همین رنگ‌‌ها در همنشینی با رنگ‌های دیگر جلوه بسیاری برایتان خواهد داشت. می‌توانید از تركیب‌های زیر نیز ایده بگیرید.

رنگ سفید، نارنجی و قهوه‌ای

زیاد گرمایی نباشید

اگر جزو آن دسته از افراد هستید كه به رنگ سفید علاقه دارید، یك پیشنهاد خوب برای شما، استفاده از تركیب نارنجی و قهوه‌ای روی زمینه سفید است. نارنجی و قهوه‌ای از جمله رنگ‌های بسیار گرم محسوب می‌شوند پس در استفاده از آنها زیاده روی نكنید به‌خصوص اگر كف‌پوش خانه‌‌تان چوب، پاركت یا سرامیك تیره است. كف تیره احتیاج به مبلمان روشن دارد و روی كف روشن، مبلمان تیره و رنگی بیشتر خودنمایی می‌كند. برای تزئین مبلمان روشن و ساده تعداد زیادی كوسن رنگی تهیه كنید و از تنوع رنگی آن‌ها لذت ببرید. گزینه دیگر این‌ است كه رویه تشك یك یا 2 مبل تك‌نفره‌‌تان را نارنجی یا قهوه‌ای درنظر بگیرید و این‌بار آن‌ها را با كوسن‌های سفید ساده بیارایید. فقط دقت داشته باشید كه در استفاده از یك رنگ و به‌خصوص یك رنگ گرم افراط نكنید، زیرا به مرور زمان باعث خستگی‌‌تان می‌شود.

رنگ زیتونی، بژ، سفید و قهوه‌ای

طبیعت آرامش بخش

بژ روشن یا سفید به‌عنوان رنگ غالب در كنار سبز زیتونی و قهوه‌ای تركیبی آرامش بخش و دكوراتیو به شما می‌دهد. طیف‌های مختلف رنگ بژ و زیتونی را در كوسن‌‌ها واكسسوری‌‌ها به كار برید. اگر می‌خواهید با این سبز تركیبی گرم‌تر داشته باشید از كمی رنگ نارنجی یا صورتی به جای رنگ بژ استفاده كنید. تلفیق سبز و قهوه‌ای طبیعت را تداعی می‌كند و كسانی كه به این رنگ‌ها كنار هم علاقه دارند ذاتا طبیعت‌گرا هستند. این تركیب رنگی برای هر اتاقی از خانه قابل استفاده است، بنابراین آزادانه تصمیم بگیرید كه این آرامش و زیبایی را در كدام بخش خانه می‌خواهید. اگر تنوع رنگی را زیاد نمی‌پسندید، می‌توانید از قهوه‌ای و سفید به‌طور عمده استفاده كنید و رنگ‌های مكمل را كمتر به كار برید.

رنگ سفید و صورتی

محبوب خانم‌ها

اكثر خانم‌‌ها به رنگ صورتی و طیف‌های آن بسیار علاقه‌مندند، اگر شما هم جزو این دسته‌اید، گزینه‌های نسبتا متنوعی دارید. اگر كف خانه‌‌تان روشن است (برای مثال سفید، شیری یا بژ و حتی كف‌پوش‌های چوبی روشن) می‌توانید مبلمان‌تان را صورتی چرك انتخاب كرده و برای زیباتر شدن كار از چند كوسن سفید و سرخابی استفاده كنید. فراموش نكنید كه انتخاب یك یا 2 مبل تك‌نفره با رنگی متفاوت از كاناپه‌‌ تان گزینه‌ای بی‌نهایت دكوراتیو محسوب می‌شود پس می‌توانید یك مبل سفید با كوسن‌های صورتی نیز در مجموعه مبلمان‌تان قرار دهید. برای میز وسط یكی از بهترین گزینه‌ها میزهای چوبی كوتاه و ساده هستند كه در كنار صورتی و سفید جلوه فوق‌العاده‌ای دارند.

رنگ سفید و رنگ‌های خنثی

برای مدرن‌ها

علاقه به رنگ سفید و القای حس تمیزی و سبكبالی در بعضی‌‌ها باعث می‌شود كه فضایی بدون رنگ‌های اضافی در نظر داشته باشند. در چنین شرایطی استفاده از رنگ‌های خنثی مانند شیری، خاكی، كافی كرم، بژ، طوسی روشن و… در كنار رنگ سفید نه تنها این رنگ را نمی‌پوشاند بلكه باعث بروز زیبایی بیشتر آن خواهد بود. اگر این اتاق‌‌ها همواره تمیز نگه داشته شوند اتاق‌هایی دكوراتیو و ساده در اختیار دارید. استفاده از این فضا برای سبك مدرن توصیه می‌شود.

رنگ سرمه‌ای، سفید، طوسی و قهوه‌ای

نشانگر اقتدار

سرمه‌ای رنگی رسمی و سنگین است، این رنگ به عبارتی حس حكومت و سلطنت را می‌رساند بنابراین هرچقدر هم كه مبل راحتی را انتخاب كنید با استفاده از این رنگ می‌توانید كمی آن‌را رسمی نشان دهید. طوسی یا خاكی به‌عنوان رنگ غالب مناسب است فقط سعی كنید تا حد امكان آنها را به‌عنوان رنگ دیوار‌ها یا كف به كار ببرید، زیرا كمی تیرگی اضافی در این رنگ‌ها فضا را دلگیر و خسته‌كننده می‌كند. آشپزخانه با این تركیب معمولا توصیه نمی‌شود زیرا این رنگ تا حدی از اشتهای شما می‌كاهد.

سفید و رنگ‌هایی كه دوست دارید!

تزریق هیجان به فضا

اگر تمیز نگه‌‌داشتن مبلمان و فرش برای‌تان خیلی دشوار نیست و به رنگ‌های سفید و روشن علاقه دارید، می‌توانید از این ایده خلاقانه برای دكور خانه و به‌ ویژه ناهارخوری تان استفاده كنید. در یك فضای كاملا روشن كه دیوار‌‌ها و كف یك‌پارچه به‌نظر می‌رسند، چند رنگ مختلف ولی هماهنگ (برای مثال سبز مغزپسته‌ای، آبی زنگاری، زرد و سرخابی) بسیار هیجان انگیز خواهد بود. میز ناهار‌خوری تان را سفید انتخاب كنید و تعدادی صندلی با تركیب رنگی متفاوت برای آن درنظر بگیرید. خواهید دید كه به یك‌باره فضایی بی‌نهایت زیبا و دكوراتیو در اختیار دارید! برای كامل شدن كار می‌توانید از وسایل جانبی به رنگ صندلی‌‌ها مثل دستمال سفره، شمع و … برای تزئین میز‌تان استفاده كنید. فقط اگر به‌دنبال ایجاد فضایی رسمی و كلاسیك هستید این دكور به هیچ وجه مناسب نیست.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا