بلاگ نقاشی ساختمانییدکوراسیون دکوروز

روانشناسی رنگ ها و تاثیر رنگها در زندگی – تقسیم بندی انواع رنگ و رنگ شناسی

رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند؟ تقسیم بندی و اقسام رنگ ها چیست؟

آيا تا به حال دقت كرده ايد كه چرا شـركـتهاي تبـليـــغاتي، طـراحـان اتـومـبـيـل و دكـوراتـورهـا از اشــكال و شــمايل به خصوصـي اسـتفاده مي كنند؟ دليلـش اين است كه يـك تاثير رواني در وراي رنگها وجود دارد. هر رنگي داراي قدرت تاثيرگـذاري ويژه اي مي باشد. بعضي از واكنشهاي ما نسبت به رنگها بصـورت رفتارهاي اكتـسابي و برخي ديگر بـصـورت پـاسـخهاي فيزيولوژيـكي و درك كردن نمود پيدا مي كنند. درك كـردن بهتر رنگها مي تواند در زنـدگي روزمره و ياشغلي شما تاثيرات فراواني گذارده و محاسن زيادي برايتان به ارمغان بياورد.

بطور کلی رنگها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: رنگهای خنثی، رنگهای گرم و رنگهای سرد

رنگهای خنثی: سیاه، سفید، خاکستری، بژ، قهوه ای

رنگهای خنثی رنگهایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگهای دیگر بوجود می آیند و می توانند اثرات مثبت یا منفی داشته باشند. سفید واقعا یک رنگ نیست بلکه عدم حضور رنگ به شمار می رود و نـشـانگر خلوص و پاکی است. از طرف دیگر مشکی نشانه قاطعیت، الزام و رسمیت می باشد.

رنگهای گرم: قرمز، نارنجی، زرد، سبز چمنی، ارغوانی

رنگهای گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. این دسته از رنگها به وضوح قابل رویت بوده و موجب جلب توجه می گردند.

رنگهای سرد: آبی، بنفش، فیروزه ای، سبز مایل به آبی، سبز

رنگهای سرد رنگ هایی ملایم هستند که اثراتی آرام بخش دارند. آبی روشن می تواند نشانه صلح و دوستی و آسایش خاطر، و آبی تیره نشانگر قابلیت اعتماد و درستی باشد.

مشخصات و تاثیرات رنگ های اصلی در ذیل ذکر شده است:

قرمز: سختی، نیرو و خوش اقبالی

ارغوانی : اختیار، قدرت و سلطنت

آبی روشن: آرامش،آسودگی خاطر      آبی تیره: قدرت،صداقت، پشتکار

سبز: جوانی و طبیعت، قدرت شفا بخشی و التیام

زرد: پدیداری و رویت، خطر و اخطار

نارنجی: گرمی، حرارت، رضایت و خوشحالی

قهوه ای: خاکی بودن، محکمی، استواری و قابلیت اعتماد

مشکی: قدرت، اختیار و استقلال

رنگ و زندگی شخصی

رنگ و زنان

زنان نسبت به افرادی که به رنگ آبی لباس می پوشند احساس راحتی و اعتماد بیشتری می کنند. برای همسرتان یک شاخه رز قرمز به نشانه عشق و علاقه بفرستید. برای زنانی که صرفا رابطه دوستی ( و نه عشقی ) دارید رز زرد بفرستید. یکی از اتاقهای نشیمن خانه خود را با رنگی خشن و پر رنگ مانند قرمز تیره رنگ کنید تا نشانه قدرت و انرژی شما نزد همسرتان باشد. رنگ آمیزی اتاق خواب به رنگ سبز می تواند نشانه جوانی و طبیعت باشد.

رنگ و نقاشی خانه

به کاربردن رنگهای سرد برای اجزای اتاق خواب ( تخت خواب، ملافه ، پتو … ) مکانی به دور از استرس و آرامش بخش را برای خوابی شیرین برای شما فراهم می کند. دیوارهای اتاق خواب را برای ایجاد آرامش به رنگهای سرد و ملایم مانند آبی یا آبی مایل به سبز رنگ آمیزی کنید. قراردادن کوسن ارغوانی روز مبلمان با رنگ خنثی می تواند نشانه قدرت، توانگری و ثروت بوده و برانگیزنده تخیلات باشد.

رنگ و لباس

لباسهای معمولی با رنگ سبز یا زرد موجب جلب توجه می شوند. پیراهن یا ژاکت آبی تیره رنگ می تواند علامت قابلیت اعتماد باشد. لباس ورزشی تمام خاکستری و خسته کننده خود را کنار گذاشته و برای راحتی اعصاب خود از رنگهای تیره تر یا روشن تر استفاده کنید. لباس سراسر قهوه ای ممکن است شیک بنظر برسد اما خسته کننده و یکنواخت خواهد شد. افزودن کمی رنگهای سرد یا گرم مانند زرد، طلایی یا سبز باعث درخشانتر شدن ظاهر و فرایندهای ذهنی شما خواهد شد.

رنگ و اتومبیل

اتومبیل مشکی نشانه تمایل به گمنامی است. برخی رنگهای بخصوص از آبی و قرمز حاکی از خود نما بودن راننده است. رنگ زرد و نارنجی دلالت بر ورزشکار بودن شما میکند. انتخاب رنگ نقره ای یا طلایی می تواند بیانگر ثروت و دارایی باشد.

رنگ و زندگی حرفه ای

رنگ و لباسهای اداری

لباسی به رنگ خاکستری تیره، مشکی یا آبی سیر بپوشید تا شخصی موفق، آگاه و جدی بنظر برسید. پیراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد. پیراهن بژ و یا غیر سفید چهره محافظه کارانه ملایمتری را از شما ارائه خواهد نمود.

رنگ و دفترکار

کارتهای ویزیت و سربرگها بهتر است به رنگهای خنثی تهیه شوند. رنگهای سفید و بژ معمولا نسبت به رنگهای دیگر راحت تر خوانده می شوند. دیوارهای آبی کمرنگ نسبت به سفید بیشتر تولید آرامش نموده و بیشتر جلب توجه می کند. اسباب اثاثیه زرشکی یا ارغوانی تیره محیط کار شما را مجلل و سلطنتی جلوه خواهد داد. برای اجناس تبلیغاتی، وب سایتها و نشانهای ترفیعی از رنگهای خشن و گیرا استفاده کنید تا موجب جذب بیشتر مشتریان گردد. برای خوانایی بیشتر، رنگ مشکی را در چاپ متون بکار ببرید.

اکنون که ایده هایی برای چگونگی استفاده از رنگها در ذهن شما شکل گرفته، لازم است با برخی از روشهای تاثیر گذاری رنگها در زندگی نیز آشنا شوید.

ارتباط و وابستگی

اگر دقت کرده باشید لباس افراد پلیس و نظامی معمولابرنگ آبی یا سبز تیـره انتخاب می شود چون این رنگها نشانه قدرت و ابوهت میباشند.در بیمارستانها معمـولا از ملافه و البسه سبز کمـرنگ استفاده می شود چراکه این رنگ اثری تسکین دهنده و آرامش بخش دارد.

مزایای تبلیغاتی

رستورانها و اغذیه فروشیها اغلب برای جلب توجه بیشتر از رنگهای قرمز و زرد استفاده می کنند. این گونه رنگها به وضوح دیــده می شوند و بـیشتر بـه یاد مردم می مانند. اکثر شرکتهای بزرگ آرم محصولات خود را با رنگهای مذکور طراحی و ارائه می کنند.

استفاده در طراحی

معمولا دکمه هـای حـساس و اعـلان خـطر و یـا اهرم های توقف اضطراری برنگ قرمز می باشند برعکس رنگ سبز نشانه عبور و امنیت است. در طراحی بسیاری از وسایل بکاربردن رنگهای مختلف در قسمتهای گوناگون برای گـویـاتر سـاخـتـن وضـایف، امـری اجتناب ناپذیر است.

در وب سایتها و نوشتارهای تبلیغاتی هنگامی که بخشی از کلمات با رنگ زرد نمایان گردند بیشتر نظر ما را بخود جلب کرده و باعث می شود توجه بیشتری به آن قسمتها بنماییم.

معمولا رنگ سبز ما را به یاد یک موقعیت دوستانه و بدون خطر می اندازد و این یکی از متداول ترین موارد استفاده رنگها در تاثیر گذاری روانی روی افراد است.

زندگیتان را رنگی کنید

اگر تا حال رنگ شما خالی از رنگهای گوناگون و شاد بوده و تــوجهی به استفاده از رنگها نمی کردید، بهتر است شروع کنید. شـرکتهای تـبلیغاتی و تاجران بـاهوش از روانشناسی رنگها برای تاثیر گذاری روی شما بهره می برند، شما نیز باید برای تاثیر گذاری در زندگیتان از رنگها استفاده کنید.

درک اینکه هر رنگی چه معنی دارد، نقطه آغاز خوبی است. با بکارگیری رنگها زندگی خود را شیرین تر و رنگی تر نمایید.

پس خانه ی خود را با جذاب ترین رنگ ها و در طرح های مختلف نقاشی ، رنگ آمیزی کنید

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا